Algemene Voorwaarden

Algemene voorwaarden Replate
E-mail: info@replate.nl
Website: www.replate.nl

Artikel 1 – Definities
1. Replate : Replate , gevestigd te Den Haag , KvK-nummer 95819150.
2. Klant: degene met wie Replate een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Replate en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.

Artikel 2 – Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen,
overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Replate .
2. Replate en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Replate en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van
anderen uitdrukkelijk uit.

Artikel 3 – Prijzen
1. Replate hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief eventuele overige kosten zoals administratie- of
verzendkosten, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
2. Replate mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Verhogingen van de kostprijzen van producten of onderdelen daarvan, die Replate niet kon voorzien ten tijde van
het doen van de aanbieding of het tot stand komen van de overeenkomst, kunnen aanleiding geven tot
prijsverhogingen.
4. De consument heeft het recht om een overeenkomst ongedaan te maken vanwege een prijsverhoging in lid 3, tenzij
de verhoging het gevolg is van een wettelijke regeling.

Artikel 4 – Monsters en modellen
1. Wanneer de Klant een monster of model van een product heeft ontvangen, dan kan hij daaraan geen andere rechten
ontlenen dan dat het een aanduiding is van de aard van het product, tenzij schriftelijk is afgesproken dat de te
leveren producten met het monster of model overeenstemmen.

Artikel 5 – Betalingen en betalingstermijn
1. Replate mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
2. De Klant moet een betaling achteraf binnen 14 dagen na levering hebben voldaan.
3. De betalingstermijnen die Replate hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het
afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim
en in gebreke is, zonder dat Replate aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
4. Replate mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor
het totale bedrag van de diensten of producten.

Artikel 6 – Recht van reclame
1. Wanneer de Klant in verzuim is, mag Replate het recht van reclame inroepen ten aanzien van de onbetaalde aan de
Klant geleverde producten.
2. Replate maakt gebruik van zijn recht van reclame door een schriftelijke of elektronische mededeling aan de Klant.
3. Zodra de Klant op de hoogte is gesteld van het ingeroepen recht van reclame, moet de Klant de betreffende
producten onmiddellijk retourneren aan Replate , tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. De Klant betaalt de kosten voor het terughalen of -brengen van de producten in lid 3.

Artikel 7 – Herroepingsrecht
1. Een consument mag een online aankoop binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken.
Dit herroepingsrecht geldt niet wanneer:
– het product is gebruikt
– het een product is dat snel kan bederven, zoals voedsel of bloemen
– het een product is dat speciaal voor de consument op maat is gemaakt of aangepast
– het een product is dat niet kan worden teruggestuurd om hygiënische redenen, zoals ondergoed of badkleding
– de verzegeling niet intact is, wanneer het gaat om gegevensdragers met digitale inhoud, zoals dvd’s of cd’s
– het product of dienst logies, een reis, een restaurantbedrijf, vervoer, een cateringopdracht of een vorm van
vrijetijdsbesteding betreft
– het product een los tijdschrift of losse krant is
– de consument heeft afgezien van zijn herroepingsrecht
2. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
– op de dag nadat de consument het laatste product of onderdeel heeft ontvangen van 1 bestelling
– zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
3. De consument kan gebruikmaken van zijn bedenktijd door een mail met dat onderwerp te sturen naar info@replate.
nl.
4. De consument moet het product binnen 14 dagen na het sturen van de mail in lid 3 terugsturen naar Replate .
5. Stuurt de consument het product niet binnen 14 dagen na het kenbaar maken van zijn herroepingsrecht terug, dan
vervalt zijn herroepingsrecht.

Artikel 8 – Vergoeding van bezorgkosten
1. Wanneer de consument op tijd zijn aankoop heeft herroepen en op tijd de volledige bestelling naar Replate heeft
geretourneerd, dan zal Replate eventuele door de consument betaalde verzendkosten binnen 14 dagen na ontvangst
van de tijdig volledig geretourneerde bestelling aan de consument terugbetalen.
2. De kosten voor bezorgen komen slechts voor rekening van Replate voor zover de volledige bestelling wordt
geretourneerd.

Artikel 9 – Vergoeding retourkosten
1. Indien de consument een beroep doet op zijn herroepingsrecht en de volledige bestelling op tijd retourneert, dan
betaalt de consument de kosten daarvoor.

Artikel 10 – Retentierecht
1. Replate kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de
Klant alle nog openstaande rekeningen van Replate heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende
zekerheid heeft gesteld.
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan
Replate .
3. Replate is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.

Artikel 11 – Eigendomsvoorbehoud
1. Replate blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Replate met
betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in
de nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1 kan Replate gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Voordat het eigendom is overgegaan op de Klant, mag de Klant de producten niet verpanden, verkopen,
vervreemden of op een andere manier bezwaren.
4. Wanneer Replate gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan
gemaakt en mag Replate van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.

Artikel 12 – Levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
2. Levering vindt plaats bij Replate , tenzij anders wordt afgesproken.
3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Replate zijn verplichtingen opschorten
totdat de Klant betaalt.
5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Replate
kan tegenwerpen.

Artikel 13 – Levertijd
1. De levertijden van Replate zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten
ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
2. De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft
gekregen van Replate .
3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Replate later levert
dan is afgesproken. De Klant mag de overeenkomst wel ongedaan maken wanneer dat schriftelijk is afgesproken of
wanneer Replate niet binnen 14 dagen kan leveren, na daartoe schriftelijk te zijn aangemaand of de Klant en
Replate iets anders hebben afgesproken.

Artikel 14 – Feitelijke levering
1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten op tijd kan plaatsvinden.

Artikel 15 – Transportkosten
1. De Klant betaalt de kosten voor transport, tenzij de Klant en Replate schriftelijk iets anders hebben afgesproken.

Artikel 16 – Verpakking en verzending
1. Wanneer de verpakking van een geleverd product geopend of beschadigd is, dan moet de Klant hiervan door de
vervoerder een aantekening op laten maken voordat hij het product in ontvangst neemt. Doet de Klant dit niet, dan
kan hij Replate niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.
2. Wanneer de Klant zelf het transport van een product regelt, moet hij eventuele zichtbare beschadigingen aan
producten of de verpakking voorafgaand aan het vervoer melden aan Replate . Doet de Klant dit niet, dan kan hij
Replate niet aansprakelijk stellen voor eventuele schade.

Artikel 17 – Bewaring
1. Wanneer de Klant bestelde producten pas later afneemt dan de afgesproken leveringsdatum, is het risico van een
eventueel kwaliteitsverlies geheel voor de Klant.
2. Eventuele extra kosten als gevolg van voortijdige dan wel verlate afname van producten komen geheel voor
rekening van de Klant.

Artikel 18 – Garantie
1. De garantie op producten geldt alleen voor defecten die zijn veroorzaakt door een ondeugdelijke fabricage
of constructie of ondeugdelijk materiaal.
2. De garantie geldt niet:
– in het geval van normale slijtage
– voor schade ontstaan door ongevallen
– voor schade ontstaan door aangebrachte wijzigingen aan het product
– voor schade door nalatigheid of ondeskundig gebruik door de Klant
– wanneer de oorzaak van het defect niet duidelijk kan worden vastgesteld
3. Het risico van verlies, beschadiging of diefstal van de producten die het voorwerp zijn van een overeenkomst tussen
partijen, gaat over op de Klant op het moment waarop deze juridisch en/of feitelijk worden geleverd, althans in de
macht van de Klant komen of van een derde die het product ten behoeve van de Klant in ontvangst neemt.

Artikel 19 – Vrijwaring
1. De Klant vrijwaart Replate tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Replate geleverde
producten en/of diensten.

Artikel 20 – Klachten
1. De Klant moet een door Replate geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele
tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten,
dan moet de Klant Replate daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Replate hiervan op de
hoogte stellen.
4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekort-koming, zodat Replate hierop
gepast kan reageren.
5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Replate .
6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Replate andere
werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.

Artikel 21 – Ingebrekestelling
1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Replate .
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Replate ook daadwerkelijk op tijd bereikt.

Artikel 22 – Aansprakelijkheid Klant
1. Wanneer Replate een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor
het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.

Artikel 23 – Aansprakelijkheid Replate
1. Replate is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of
bewuste roekeloosheid.
2. Wanneer Replate aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de
uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. Replate is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
4. Wanneer Replate aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)
aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag
uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid
betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts
indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.

Artikel 24 – Vervaltermijn
1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Replate vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de
aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.

Artikel 25 – Ontbinding
1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Replate toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van
zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of
geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Replate nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat
Replate in verzuim is.
3. Replate mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de
overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Replate kennis heeft genomen van
omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.

Artikel 26 – Overmacht
1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Replate door de Klant niet aan Replate kan
worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
– een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
– wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
– stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
– computer-virussen
– stakingen
– overheidsmaatregelen
– vervoersproblemen
– slechte weersomstandigheden
– werkonderbrekingen
3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Replate 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan
nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Replate kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als
Replate de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. Replate hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Replate hiervan
voordeel heeft.

Artikel 27 – Wijziging overeenkomst
1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en
Replate de overeenkomst aanpassen.

Artikel 28 – Wijziging algemene voorwaarden
1. Replate mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Replate altijd doorvoeren.
3. Ingrijpende wijzigingen zal Replate zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst
opzeggen.

Artikel 29 – Overgang van rechten
1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Replate aan anderen overdragen zonder schriftelijke
toestemming van Replate .
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.

Artikel 30 – Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit
geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de
buurt komt van wat Replate bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.

Artikel 31 – Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op deze algemene voorwaarden is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Replate is exclusief bevoegd om kennis te nemen van
eventuele geschillen tussen de Klant en Replate , tenzij de wet iets anders bepaalt.

Opgesteld op 27 januari 2025.